torsdag 1 augusti 2013

Passionsfruktpaj, ibland utan passionsfrukt.

Passionsfruktspaj, ibland utan passionfrukt.


Jag har gjort den här pajen 3 ggr nu, och den har smakat olika varje gång men gott=)
Här är orginalreceptet som jag hittade på den bloggen.

3 dl vetemjöl
2 msk socker
125 g smör
1 äggula

Kör mjöl, socker och smör i en matberedare, tillsätt äggulan och arbeta till en deg.
Tryck ut degen i en form 24 cm och låt vila i kylen i ca 30 min.
Sätt ugnen på 200 grader.

Fyllning:
3 ägg
2 passionfrukter
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 lime, rivet skal och juice

Vispa ägg och socker pösigt.
Dela passionsfrukterna och gröp ur fruktköttet.
Rör ned det och övriga ingredienser i äggsmeten. 
Häll fyllningen i skalet och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min.
Låt pajen kallna.
Garnera med florsocker och passionsfrukt/jordgubbar


Andra gången jag gjorde pajen så hade jag ingen passionsfrukt utan tog ca en halv burk mangopuré, ni vet sån som finns bland barnmatsburkarna.

Tredje gången tog jag skalet och saften från en stor citron och tillsatte lite mer vaniljsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar